İş ve Meslek Hastalıkları
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi İş ve Meslek Hastalıkları Bilim Dalı, Göğüs Hastalıkları, Halk Sağlığı ve İç Hastalıkları Anabilim Dalları arasındaki üçlü protokolle, Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof.Dr.Arif H Çımrın başkanlığında 2014 yılında kurularak “İş ve Meslek Hastalıkları yan dal uzmanlık eğitimine” başlamıştır.
Programın sürekli öğretim üyelerinden biri anabilim dalımızın iş sağlığı profesörlerinden Prof.Dr.Yücel Demiral’dır. Bilim dalında ayrıca Uz. Dr.Ayşe Coşkun Beyan ve Dr.Ayşe Vasfiye Ertuğrul görev yapmaktadır. Bilim dalının öğretim üyeleri ve yan dal uzmanlık öğrencileri ilgili uzmanlık derneği İMUD (İş ve Meslek Hastalıkları Derneği) içinde de etkin olarak görev almaktadırlar.
Programda 2 göğüs hastalıkları uzmanı Uz.Dr.Esra Aydın Özgür, Uz.Dr.Gökçen Arkan ve 3 halk sağlığı uzmanı, Uz.Dr.Ceyda Şahan, Uz. Dr. Hande Bahadır ve Uz. Dr. Duygu Lüleci yan dal eğitimi almaktadır.
Temel olarak TUKMOS çerçevesine uygun olarak yürütülen yan dal eğitim programı haftalık, aylık ve yıllık döngüler biçiminde kurgulanmıştır. Yan dal uzmanlık öğrencilerinin her gün mutlaka iş ve meslek hastalıkları polikliniğinde çalışmaları, Perşembe günleri yapılan Konsey Toplantılarına katılmaları, bunların yanı sıra almakta oldukları rotasyon programının gerekliliklerine uymaları beklenmektedir. Programın rutin uygulamaları arasında her hafta Çarşamba günleri gerçekleştirilen işyeri gezileri yer almaktadır.
Programın Öğrenme Hedefleri aşağıda başlıklar halinde sunulmaktadır:
- BİLGİYİ YÖNETİMİ
- a. Temel araştırma yöntemlerini bilir ve uygular
- b. İş sağlığı mevzuatı ve etik kurallarını bilir
- c. Olgu sunumu
- d. Makale okuma, tartışma, sunum
- e. Seminer
- f. İlgili kişi ve kuruluşlarla iletişim kurmak
- MESLEK HASTALIĞI YÖNETİMİ
- a. Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını bilir ve yapabilir
- b. Meslek anamnezi alır
- c. Mesleksel solunum sistemi hastalıklarını yönetir
- d. Mesleksel deri hastalıklarını yönetir
- e. Mesleksel mental hastalıkları yönetir
- f. Mesleksel kas-iskelet sistemi hastalıklarını yönetir
- g. Mesleksel nörolojik hastalıklarını yönetir
- h. Mesleksel kulak, burun, boğaz hastalıklarını yönetir
- i. Mesleksel ürolojik hastalıklarını yönetir
- j. Üreme ile ilişkili mesleksel hastalıkları yönetir
- k. Mesleksel GİS hastalıklarını yönetir
- l. Mesleksel enfeksiyon hastalıklarını yönetir
- m. Mesleksel kardiovasküler hastalıklarını yönetir
- n. Mesleksel göz hastalıklarını yönetir
- o. Meslek hastasını klinik ortamda (poliklinikte ve yatarak izlemi) yönetir
- p. Mesleksel rehabilitasyonu yönetir
- KORUMA ve ÖNLEME YÖNETİMİ
- a. Fiziksel, kimyasal, biyolojik, ergonomik, psikososyal sağlık risklerini bilir, tanır ve yönetir
- b. Erişkin bağışıklamasını bilir ve yönetir
- c. İşyeri ortamında risk değerlendirmesi sürecine katılır
- d. Erişkin eğitimi yapar
- e. Ortam ölçüm ve değerlendirmesi ile ilgili süreç ve yöntemleri bilir, değerlendirir
- f. İş sağlığında koruma basamaklarını yönetmek
- g. İş yerinde uzmanlık becerilerini uygular
- FONKSİYONEL KAPASİTENİN DEĞERLENDİRİLMESİ
- a. İşe giriş ve işe dönüş muayenelerini yapmak
- b. İşe uyum için değerlendirme yapar
- c. Maluliyet ve iş göremezlik düzeyi belirler
- SAĞLIĞIN SOSYAL BOYUTU
- a. Sosyal politik ve kültürel yapının iş sağlığı uygulamalarına etkisini bilmek (sosyal politika vb)
- b. İş sağlığı ile ilgili ulusal kurumları ve örgütlenmeyi bilir
- c. Uluslararası düzeyde iş sağlığı örgütlenmesini bilir
- SAĞLIĞI GELİŞTİRME
- a. Sağlığı geliştirme kavramının kuramsal boyutu (kişisel(birey ve aile), çevresel(işyeri ve genel çevre) boyut)
- b. Egzersiz
- c. İşyerinde sigaranın bırakılması programı
- İŞYERİNDE UZMANLIK BECERİLERİNİ UYGULAMAK
- a. Kronik hastalıkları çalışma ortamında yönetir
- b. İşyerinde rehabilitasyon sürecini yönetir
- c. İş yeri ortamındaki mesleksel acil durumları yönetir
İŞ VE MESLEK HASTALIKLARI YAN DAL UZMANLIK EĞİTİMİ
HALK SAĞLIĞI ROTASYON HEDEFLERİ
İMH-YD |
KLİNİK YETKİNLİK HEDEFLERİ |
DÜZEYİ |
KIDEM |
YÖNTEM |
|
SAĞLIĞI GELİŞTİRİR |
TT, K |
3 |
UE |
T1a,b,c,d,e
|
BİLGİYİ YÖNETİR |
TT |
1-3 |
SUNUM, MAKALE TARTIŞMASI |
T3a |
FİZİKSEL SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
KİMYASAL SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
BİYOLOJİK SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
PSİKOSOSYAL SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
ERGONOMİK SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
T1a |
ARAŞTIRMA PROJELERİNE KATILIM BECERİSİ GÖSTERİR |
TT |
1-3 |
UE |
T1a |
ARAŞTIRMA PLANLAR VE UYGULAR |
TT |
2-3 |
UE |
T1d,e |
İŞ KOLLARINA ÖZEL SAĞLIK RİSKLERİNİ BİLİR |
T, K |
2-3 |
BE, İŞYERİ GEZİSİ |
T5a |
İŞ SAĞLIĞI’NA SOSYAL VE POLİTİK YAPININ ETKİLERİNİ BİLİR |
B |
2-3 |
SUNUM, SEMİNER |
T1b |
İŞ SAĞLIĞI MEVZUATINI BİLİR |
TT |
1-3 |
SUNUM, SEMİNER |
T1b |
İŞ SAĞLIĞINDA ETİK KURALLARI BİLİR |
TT |
1-3 |
OLGU TARTIŞMASI |
T3a,b |
İŞ SAĞLIĞI ALANINDA TEMEL KORUMA VE ÖNLEME YÖNTEMLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
2-3 |
UE (ÇSB), İŞYERİ GEZİSİ |
|
|
|
|
|
|
GİRİŞİMSEL YETKİNLİK HEDEFLERİ |
|
|
|
T2b, T4a |
İŞ ANAMNEZİ ALIR |
4 |
1 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T4a |
PERİYODİK MUAYENE YAPAR |
4 |
1 |
UE (ÇSB) |
|
EĞİTİM YAPAR |
4 |
2-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T3b |
BAĞIŞIKLAMA UYGULAMASI YAPAR |
4 |
1-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T1a? |
RİSK DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILIR |
3 |
1-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T4a |
İŞE DÖNÜŞ DEĞERLENDİRMESİ YAPAR |
3 |
1-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a-b yerine sayılar…
İş ve Meslek Hastalıkları Yan Dal Uzmanlığı – ilk 6 ay (2014-15 eğitim dönemi) aylık eğitim programı |
|||
Eğitim Hedefleri |
Anabilim Dalı |
İçerik |
Dönem (ay) |
T1 BY |
HSAD |
a, b, c, d, e |
1 |
T2 MHY |
GHAD, Genel Dah, HSAD |
b (genel dahiliye, gastro, hematoloji-onkoloji, nefroloji) |
1,2,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
T3 KÖY |
Farma-Toksikoloji, Biyokimya, HSAD, FTR, Nükleer Tıp-RadFiziği… |
a (her ay 1 risk etmeni grubu ile ilgili seminer hazırlar…) ergonomik riskler – FTR kimyasal etmenler – Farma-Toksikoloji-Biyokimya biyolojik etmenler – Enfeksiyon HAD psikososyal etmenler – HSAD fiziksel etmenler – (Radyasyon) Nükleer TAD, Radyoloji AD / Titreşim – FTR / Termal konfor – Fizyoloji AD |
4,5,6,7,8 rotasyonlarla seminerin örtüşmesine… ilgili öü ile işbirliği kurulmasına…
|
T3 KÖY |
Enfeksiyon HSt AD |
b |
6/1 |
T4 FKD |
HSAD |
a ÇSB |
1,2,3… |
T5 SSB |
HSAD |
a |
1,2,3… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
İŞ VE MESLEK HASTALIKLARI YAN DAL UZMANLIK EĞİTİMİ
HALK SAĞLIĞI ROTASYON HEDEFLERİ
İMH-YD |
KLİNİK YETKİNLİK HEDEFLERİ |
Konu – Başlık |
KIDEM |
YÖNTEM |
|
SAĞLIĞI GELİŞTİRİR |
TT, K |
3 |
UE |
T1a,b,c,d,e
|
BİLGİYİ YÖNETİR |
TT |
1-3 |
SUNUM, MAKALE TARTIŞMASI |
T3a |
FİZİKSEL SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
KİMYASAL SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
BİYOLOJİK SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
PSİKOSOSYAL SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
ERGONOMİK SAĞLIK RİSKLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
1 |
UE, İŞYERİ GEZİSİ |
|
T1a |
ARAŞTIRMA PROJELERİNE KATILIM BECERİSİ GÖSTERİR |
TT |
1-3 |
UE |
T1a |
ARAŞTIRMA PLANLAR VE UYGULAR |
TT |
2-3 |
UE |
T1d,e |
İŞ KOLLARINA ÖZEL SAĞLIK RİSKLERİNİ BİLİR |
T, K |
2-3 |
BE, İŞYERİ GEZİSİ |
T5a |
İŞ SAĞLIĞI’NA SOSYAL VE POLİTİK YAPININ ETKİLERİNİ BİLİR |
B |
2-3 |
SUNUM, SEMİNER |
T1b |
İŞ SAĞLIĞI MEVZUATINI BİLİR |
TT |
1-3 |
SUNUM, SEMİNER |
T1b |
İŞ SAĞLIĞINDA ETİK KURALLARI BİLİR |
TT |
1-3 |
OLGU TARTIŞMASI |
T3a,b |
İŞ SAĞLIĞI ALANINDA TEMEL KORUMA VE ÖNLEME YÖNTEMLERİNİ YÖNETİR |
TT,K |
2-3 |
UE (ÇSB), İŞYERİ GEZİSİ |
|
|
|
|
|
|
GİRİŞİMSEL YETKİNLİK HEDEFLERİ |
|
|
|
T2b, T4a |
İŞ ANAMNEZİ ALIR |
4 |
1 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T4a |
PERİYODİK MUAYENE YAPAR |
4 |
1 |
UE (ÇSB) |
|
EĞİTİM YAPAR |
4 |
2-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T3b |
BAĞIŞIKLAMA UYGULAMASI YAPAR |
4 |
1-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T1a? |
RİSK DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILIR |
3 |
1-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
T4a |
İŞE DÖNÜŞ DEĞERLENDİRMESİ YAPAR |
3 |
1-3 |
UE (ÇSB, MHstP) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|